Livet och diabetes

Glasögonen från helvetet!

Publicerad för första gången: 01.09.21 20:16
Glasögonen från helvetet! Foto: Getty Images

Av Elisabeth Nordvik Larsen

Accu-Chek Instant - Enkel och tydlig

Du lägger din hälsa i någon annans händer. Men är det alltid rätt? Jag kände mig sviken av min optiker. Detta påverkade mitt blodsocker. Har pengar blivit viktigare än människors hälsa?

Jag, som har diabetes, är orolig för min ögonhälsa. I juni 2020 gjorde jag ett nytt syntest. Jag beställde ett par terminalglasögon och ett par nya vanliga glasögon eftersom min syn hade förändrats lite. Jag fick de nya glasögonen i juli. Så fort jag tagit på mig de vanliga glasögonen märkte jag att något inte riktigt stämde. Jag fick höra att mina ögon måste anpassa sig till de nya glasögonen och att jag skulle prova dem i tre veckor.

Konstant huvudvärk

Efter tre veckor var huvudvärk och yrsel ett faktum, så jag gick tillbaka med glasögonen. Gjorde mitt bästa för att förklara vad problemet var. De mätte, justerade bågarna och näskuddarna. Nya tre veckor. Ingen skillnad. Så fortsatte det månad efter månad.

Nya glas

Till slut erbjöds jag nya glas mot ett tillägg. Jag gick med på det som ett sista försök. Fick de nya glasögonen i oktober. Kände så fort jag tog på mig dem att något fortfarande var konstigt. Återigen fick jag beskedet att prova i ytterligare tre veckor.

De gamla är bäst!

Efter att de tre veckorna hade gått lade jag undan de nya glasögonen och tog fram de gamla. Terminalglasögonen fungerar bra framför datorn, men inte när jag kollar mobilen eller ska signera papper, något som ingick i min beställning när jag köpte terminalglasögonen.

LÄS ÄVEN: Autopilot

Accu-Chek Mobile

Ett gott tips!

Vid nyår fick jag ett tips av en utomstående att gå till en annan optiker för att göra ett nytt syntest. Och samtidigt få kollat upp mina glasögon. Jag gjorde det och feedbacken var oroande! Det visar sig att jag på båda mina glasögonpar har en mycket stor axelskillnad jämfört med vad det står på receptet på glasögonen från optikern. Orsaken till problemen med ansträngda ögon, huvudvärk, värk i nacke och skuldror berodde alltså sannolikt på ett stort axelfel. Alla dessa fysiska faktorer påverkade mitt blodsocker!

Anpassningsproblem?

Jag kände mig lurad helt enkelt! Här hade jag i flera månader gått tillbaka till och ”klagat” på glasögonen. Men jag kände mig direkt avfärdad eftersom det var ett anpassningsproblem och inte ett misstag som de hade gjort.

LÄS ÄVEN: Minnen av minnen

Oprofessionell

Detta är oprofessionellt! Här har jag i sjukt många år köpt glasögon hos dem och litat på dem. Berättat om min sjukdomshistoria, så de vet att jag har diabetes typ 1. Jag har alltså lagt min ögonhälsa i deras händer (även om jag också följs upp av ögonläkare, men inte har besökt ögonläkaren efter att jag fått de nya glasögonen). Det hela känns bara så oerhört oprofessionelt.

Dyra glasögon!

Jag krävde att få häva köpet. Det fick jag. Hade jag inte fått det hade jag gått vidare med ärendet. Ställt krav på ytterligare ersättning för behandlingar, nytt syntest, sveda och värk. De här glasögonen blev mycket dyra för mig!

Tjäna pengar kontra hälsa?

Och jag hoppas verkligen inte att optikern gör detta medvetet. Det lustiga är ju att den nya optikern såg vad som var fel direkt?  Har det blivit viktigare att tjäna pengar än människors hälsa?

LÄS ÄVEN: Så tar du hand om dina ögon på bästa sett

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Instant