Mat och recept

Sockerfritt plommon- och äppelmos med ingefära

Publicerad för första gången: 29.08.17 | Senast redigerad: 12.12.21
Sockerfritt plommon- och äppelmos med ingefära Foto: Hanne Fjeldheim Dale
Kolhydrat per 100 gram: cirka 15 gram

Plommon- och äppelmos smakar extra gott när man gör det själv.

Det finns många goda sockerfria sylt- och mos-sorter på marknaden, och det är ett bra val när man vill vara försiktig med sitt sockerintag. Dessutom smakar det ju extra gott när man gör den själv, och särskilt på hösten är det ju perfekt att sylta alla de där äpplena och plommonen som du inte vet vad du ska ta dig till med.

Accu-Chek Mobile

Om du har turen att ha ett plommonträd i trädgården, blir det ofta så mycket frukt att det är svårt att hinna använda allt. Då passar detta mos perfekt! Använd den sockerersättning du tycker bäst om, t.ex. Sukrin Gold, stevia, eller gärna en blandning av flera sorter. Du kan givetvis skippa ingefäran om du inte gillar det.

Du behöver:

Portion: en stor syltburk plus lite till

  • 15 plommon
  • 4 äpplen
  • 3 cm färsk ingefärsrot (kan utelämnas)
  • en kanelstång
  • saften av 1/3 citron
  • 100 g sockerfri sötning, t.ex. Sukrin Gold eller stevia
  • 1 dl vatten

Gör så här:

Kärna ur plommonen och skär dem i småbitar. Skala äpplena och skär dem i småbitar. Lägg äpplen och plommon i en kastrull tillsammans med färsk riven ingefära och en kanelstång. Tillsätt cirka 0,5-1 dl vatten, och låt frukten koka upp. Tillsätt sötningsmedel och citronsaft, och låt alltihop småputtra på låg värme i minst 30 minuter – gärna längre om du har tid. Låt svalna och häll över i steriliserade glasburkar med tättslutande lock. Moset håller sig bra i kylskåpet i flera veckor, och kan även frysas.

PROVA ÄVEN: Hallondessert utan tilsatt socker

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Mobile
Accu-Chek Instant - Enkel och tydlig