Livet och diabetes

Närstående till någon med diabetes? De här råden kan rädda liv!

Publicerad för första gången: 14.04.21 15:42
Närstående till någon med diabetes? De här råden kan rädda liv! Foto: Getty Images

Om du är närstående, flickvän/pojkvän, kollega eller vän till någon som har diabetes, är det viktigt att du sätter dig in i sjukdomen. Här listan med ALLT du behöver veta!

För någon med diabetes är det ett skräckscenario att få allvarlig insulinkänning eller insulinchock om de omkring inte vet vad de ska göra. Ju mer du sätter dig in i sjukdomen, desto bättre och tryggare är det både för dig som närstående och för den som har diabetes.

Accu-Chek Instant

Lågt blodsocker (hypoglykemi) innebär att blodsockervärdet är 3,9 mmol/l eller lägre. När symtom uppstår på grund av att blodsockret är för lågt kallades det insulinkänning.

Alla som använder insulin bör alltid ha något sött (söt dryck, honung, sylt osv.) lätt tillgängligt. Lätta insulinkänningar är vanligt hos personer med välreglerad diabetes typ 1. Personer som använder insulin och som har tendenser till allvarliga känningar bör ha en Glukagon-spruta med sig. Denna bör närstående lära sig att sätta.

​Symtomen kan komma när blodsockret fortfarande är normalt men faller snabbt. De flesta märker obehag eller får en reaktion när blodsockret kommer ner i intervallet 3,3–2,5 mmol/l. Men detta varierar från person till person – både hur lågt blodsockret är när du får känning och hur du märker av den. Vid misstanke om känning är det viktigt att mäta blodsockret. Symtomen varierar från person till person.

Svettningar, skakningar, blekhet, domningar/stickningar i läppar/tunga, hjärtklappning, huvudvärk, synstörningar, illamående, förändrat beteende, ökad aptit eller hungerkänslor.

Förvirring, mycket onormalt beteende, talsvårigheter, dubbelseende, nedsatt medvetande, medvetslöshet.

Accu-Chek Mobile

Allvarlig insulinkänning kan leda till en insulinchock.

En lätt känning kan behandlas med mat eller dryck. Ett glas juice, mjölk, frukt, druvsockertabletter, honung eller ett par sockerbitar går snabbt ut i blodet och ger inom loppet av 10–20 minuter den nödvändiga blodsockerhöjningen.

Om det är lång tid till nästa måltid bör vederbörande dessutom äta till exempel 1–2 brödskivor eller annan mat för att hålla uppe blodsockret till nästa måltid.

Det kan vara klokt att mäta blodsockret före och efter näringsintaget.

LÄS ÄVEN: Diabetesordlista – vad betyder egentligen alla ord?

Nedsatt medvetande? Om någon som använder insulin får nedsatt medvetande eller förlorar medvetandet, kan det tyda på allvarlig hypoglykemi (stark insulinkänning). Vid allvarlig insulinkänning måste hen snabbt få något sockerhaltigt att dricka eller äta.

Ge något sött eller Glukagon: Om det inte är möjligt att tillföra druvsocker eller något annat sött genom munnen på grund av medvetslöshet eller starkt motstånd, kan närstående som fått adekvat utbildning för detta eller vårdpersonal sätta 1 mg Glukagon i underhudsfett, som vid en vanlig insulininjektion. Blodsockret stiger då med 2,5–3,5 mmol/l.

Kontakta läkare: Kontakta läkare/vårdpersonal om hen inte vaknar snabbt, så att en injektion av glukos kan sättas intravenöst.

Glukagon kan orsaka illamående och kräkningar. Därför är det extra viktigt att lägga hen i framstupa sidoläge. Det är också viktigt att vara medveten om att den blodsockerhöjande effekten av Glukagon är kortvarig och att känningen kan komma tillbaka snabbt. När hen vaknar, ge något som innehåller kolhydrater som denne kan äta. Men inte för mycket. Många känner illamående efter att ha fått Glukagon.

Vid allvarlig hypoglykemi hos personer med diabetes typ 2 som använder blodsockersänkande tabletter bör läkare kontaktas eftersom risken för återfall är stor. Detta gäller särskilt tabletter som innehåller sulfonylurea.

Hypoglykemi orsakas av för mycket insulin i blodet, och det kan finnas flera orsaker till varför detta händer. Det kan orsakas av för höga insulindoser, av att man har ätit för lite, ansträngt sig för mycket utan att justera insulintillförseln, eller att man har druckit mycket alkohol.

Här får du några enkla men mycket viktiga tips på hur du hanterar en sådan situation. Du kan dela dem med vänner, kolleger och andra som kan hjälpa dig i händelse av en insulinchock.

Symtom på hypoglykemi

Det finns en rad symtom på att någon med diabetes har en allvarlig insulinkänning. Sådana symtom kan vara svettningar, blekhet, skakningar och domningar. Tal- och minnessvårigheter och förvirring är andra vanliga tecken på insulinchock.

Det är vanligt att personen blir svår att få kontakt med. Vissa kan också bli aggressiva, ha ett mycket onormalt eller våldsamt beteende. Om tillståndet är ihållande kan patienten utveckla kramper och förlora medvetandet.

Symtomen kan variera kraftigt från person till person. De flesta som har diabetes vet hur de reagerar vid för lågt blodsocker. Det kan vara en bra idé att informera personer som du omger dig med om just dessa symtom, så att de inte står handfallna i händelse av en insulinchock.

Om du ser någon som du tror har fått en känning, kan du också försöka fråga vederbörande vilka symtom denne har upplevt tidigare.

LÄS ÄVEN: Träning och mat – en balansgång

Vad ska man göra om en person får en insulinchock?

Om du ser en person som har fått en allvarlig insulinkänning, är det viktigt att du är lugn och samlad. Att veta vad man ska göra kan vara livsviktigt. Det är också mycket viktigt att insulin inte ges till en person som har en allvarlig insulinkänning.

Istället ska du få honom eller henne att dricka lite juice eller sockerhaltig saft. Druvsockertabletter, vingummi eller en sockerbit hjälper också mot insulinchocken. Allt som innehåller socker hjälper, men se till att du inte får i dig för mycket. Detta eftersom det gör att blodsockret kommer att stiga för mycket och för snabbt.

Vid vaket/halvvaket tillstånd och personen själv kan dricka och svälja kontrollerat:

  • Ge personen ett glas fruktjuice eller saft som sötats med socker, 20-25 gram druvsocker, honung eller vitt socker

Vid medvetslöshet:

  • Se till att personen har fria luftvägar
  • Ge inte dryck eller mat till en medvetslös person
  • Om känningen kvarstår bör du ringa 112
  • Försök att smörja lite honung på insidan av munhålan
  • Enbart om du har fått utbildning i att ge glukagon kan detta ges i lårmuskeln enligt instruktioner

Efter 10–15 minuter ska du kontrollera blodsockret. Om det inte har stigit, upprepar du ovanstående. Om diabetikern mår bättre efter 10–15 minuter, kan du till exempel ge en skiva rågbröd.

En av de viktigaste sakerna är att insulin inte får ges så länge som blodsockret är lågt!

LÄS ÄVEN: Pandemin är inte over

Källor: Diabetesförbundet, Norge. Länk: https://www.diabetes.no/diabetes-type-1/behandling/blodsukker/foling-og-lavt-blodsukker/, 25-02-2021.

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Mobile blodsockermätare