Träning och hälsa

Se de små framstegen som stora

Ingen har nog undgått att det finns en typ av ”hets” som cirkulerar i sociala medier. Det är maratonträningar, extremsporter, fitnesstävlingar, kvarg, kyckling, godis, hetsätningar, smala, tjocka personer. Ja, det finns verkligen en typ av jargong som är jag ärligt talat kan säga att jag blir påverkad av på ett eller annat sätt. Jag vet inte om det är positivt eller negativt. Men något som jag tycker är viktigt då jag har diagnosen diabetes typ 1 är att se de små framstegen i min träning som stora. Att lyckas springa 3 km med ett bra blodsocker utan att behöva avbryta för att äta är för mig en stor sak. Att gå på en långpromenad med min bästa vän i höstens alla färger och veta att jag kan klara av ett lågt blodsocker utan att behöva oroa mig om vi kommer passera en affär. Det kan tyckas för en utomstående som inte själv har diabetes vara larvigt. Men för mig är det väldigt värdeskapande. Både för min hälsa och för mitt mående. Men även för min diabetes.

Alla trender som finns där ute är svåra att undgå. Och jag ska vara ärlig med er, jag har också svurit många gånger och tyckt att diabetes är en riktig skitsjukdom. Gråtit av ilska för att min diabetes har hindrat min träning som jag planerat in. Med ett heltidsjobb är jag hänvisad att träna antingen morgon eller kväll. Det gör att jag måste planera in min träning och hålla tummarna för att blodsockret är stabilt och anpassat till den träning som ska utföras. Detta gör jag lättast genom att äta regelbundet. Ibland går det bra och ibland inte. Det är något som jag idag har accepterat och jag är glad att jag idag kan acceptera att mitt blodsocker kan påverka om min träning blir av eller inte.

För det är inte hela världen om jag en dag skulle behöva ändra min träningsplan och hoppa över ett träningspass som jag sett fram emot. För det kommer en ny dag och nya möjligheter.