Mat och recept

Superfrukost: Glutenfri bovete- och chiagröt

Näringsvärde utan toppning:
Kcal: 260
KH: 30 g

Den här gröten är helt enkelt en riktig superfrukost, med finfin glutenfri och proteinrik bovete och näringsrik chia. Bovete är faktiskt en proteinrik nöt, och inte en medlem i vetefamiljen, som namnet antyder. Den här lilla härligheten kräver lite planering kvällen innan med blötläggning, men i gengäld slipper du att tänka på vad du ska äta när du går upp, för frukosten står redan redo i kylskåpet! Bra, eller hur? Detta är en frukost som jag lovar att du kommer att stå dig på i många timmar, medan både magen och munnen kommer att bli glada. Alternativt kan du ersätta chia med linfrö (företrädesvis krossade), men då skulle jag rekommendera att du minskar mjölkmängden något.

rawbokhvetechia2

En portion

  • 1/2 kopp bovete
  • 2 tsk chia
  • 1,5 dl valfri mjölk (sojamjölk är mycket bra i detta sammanhang)
  • 1 tsk kardemumma
  • 1 tsk kanel
  • Äppelmos/sockerfri äppelsylt
  • Frukt och bär för servering

rawbokhvetechiagrøt3

 

Så här gör du:
Bovete måste blötläggas i vatten minst en halvtimme före blandning med de andra ingredienserna. Täck boveten med vatten och låt den stå en stund. Häll av vattnet och blanda boveten med kryddor, mjölk och chiafrön i en lufttät behållare, gärna en burk. Förvara den i kylskåpet över natten. Nästa morgon blandar du gröten med 1 msk äppelmos, och toppar med massor av läckra frukter och bär.

God morgon!

Bästa hälsningar från,
Hanna Dale