Livet och diabetes

Diabetes typ 1 och träning = motivationssänkande?

Publicerad för första gången: 01.05.22 22:43
Diabetes typ 1 och träning = motivationssänkande? Foto: Getty Images

Träning är bra och har en hälsofrämjande effekt för alla människor, och träning kan vara så mycket. Jag har testat många, och då menar jag verkligen MÅNGA träningsformer efter att jag började använda pump.  Varje gång har jag tappat sugen lite eftersom blodsockret börjar krångla vid fysisk aktivitet. Det sliter på kroppen OCH mentalt.  

Jag har under många år kämpat med att försöka få ett kontrollerbart blodsocker både före, under och efter träning. Av olika orsaker har jag trots allt valt att ta kampen, eftersom jag känner att min diabetes styr mig på det här området, och inte tvärtom. Jag vill ha kontrollen!

Accu-Chek Instant

Bra drivkrafter

Jag har många runt mig som hjälper mig med motivationen. Personer som själva har diabetes och som tränar med anpassningar som passar dem. Om de klarar det ska jag också klara det! Men det är ändå väldigt svårt och otroligt demotiverande när man står inför utmaningarna.

Låt mig backa bandet lite…..

Musik och dans

Jag älskar musik och dans och har hållit på med detta som träningsform i många år innan jag började med insulinpump. Jag ville därför ge detta ett nytt försök och köpte en stepbräda. Step/styrka har gjort mycket och det är kul!

Digitaliserad träning

Jag köpte en prenumeration online där de lägger ut olika videor på både step, styrka, aerobics osc. Precis sådan träning som jag gillar! Kastade mig ut i det och började med step för nybörjare 30 minuter – intervall, väldigt basic.

LÄS ÄVEN: Så kan du lära dig att gilla fysisk aktivitet

Accu-Chek Instant

Bra start, men så…

Det gick väldigt bra första veckan. Jag kunde se på blodsockret att jag tränat, men inte mer än att jag kände att jag hade kontroll! Problemen började vecka 2. På onsdagen körde jag samma 30-minutersprogram. Det gick suveränt, och som vanligt sjönk mitt blodsocker snabbt mot slutet. Men jag lyckades ta mig samma och hade en skön träningskänsla efteråt!

Insulinkänslig

Men, jag hade inte räknat med att blodsockret skulle reagera så mycket efteråt. Jag vaknade nästa dag efter att ha legat lågt under större delen av natten. Jag kände mig lite konstig i huvudet, men inte värre än att jag åt några kolhydrater och åkte till jobbet. Väl framme på jobbet var jag låg igen, så låg att pumplarmet gick igång. Jag åt frukost. Satte inget insulin.

Larm efter larm…

På det sista mötet före lunch larmade pumpen igen för lågt blodsocker. Jag åt lunch och satte hälften av insulinet som jag normalt använder (jag räknar kolhydrater). Låg igen innan jag åkte från jobbet, vilket inte är vanligt för mig. Och så där fortsatte det under kvällen, och matintaget blev därefter, grovt och kolhydrater om vartannat.

LÄS ÄVEN: Fyra tips för att ta tilbaka makten över din kropp

Utmattad

På fredagsmorgonen var jag utmattad efter ännu en natt där jag var så låg att jag vaknade av att larmet gick. Den här dagen stannade jag hemma från jobbet. Satte som mål att jag skulle prova med samma träningsprogram igen på söndagen. Söndagen kom, men jag hade fortfarande instabilt blodsocker. Jag var tvungen att skjuta på träningen till måndag eftermiddag.

”Recept”

Under tiden hade jag kontakt med min diabetessköterska som gav mig ett ”recept” som jag skulle testa. Så på måndagen testade jag receptet jag fått, lite osäker på om det var bra för mig. Det slutade med att jag hade högt blodsocker efter träningen, men samtidigt arbetade pumpen och sänkte blodsockret igen. Morgonen därpå vaknade jag med normalt blodsocker. Och dagarna efter det var jag inte lika insulinkänslig som förut. Så kanske att jag har hittat mitt ”recept”. Men det är lite för tidigt att säga ännu…

LÄS ÄVEN: På dåliga dagar är det viktigt att komma ihåg de bra dagarna

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Mobile