Livet och diabetes Stories och livet

Vardagen post-corona med diabetes

Publicerad för första gången: 22.05.22
Vardagen post-corona med diabetes Foto: Getty Images

Äntligen kan vi börja leva mer normalt igen. Men vardagen har förändrats efter de här två åren. Hur blir vardagen med diabetes efter pandemin?

Jag har jobbat hemifrån i två år. Under dessa år har mina vanor sakta men säkert förändrats. Nu ska jag gå tillbaka till en ny vardag utan pandemi. Men jag tror inte att vardagen kommer att bli som den var förut. Mycket har förändrats och jag har haft andra utmaningar och erfarenheter kopplat till min diabetes.

Accu-Chek Instant

Hemmakontor

Att jobba hemifrån har varit riktigt bra för mitt blodsocker. Att slippa stressen med att åka hemifrån på morgonen och lägga nästan en timme på att ta sig till och från jobbet har gjort att jag har fått ett mycket stabilare blodsocker. Speciellt på morgonen och innan arbetsdagen är slut. Det är en av anledningarna till att jag har bett min arbetsgivare om att få fortsätta arbeta hemifrån tre dagar i veckan. Jag blir inte heller lika trött när jag jobbar hemifrån, eftersom stressfaktorn som är förknippad med att åka till jobbet på morgonen inte finns där längre.

För mig skulle det vara den perfekta kombinationen mellan att vara på kontoret och arbeta hemifrån. Hemma får jag mer arbetsro och har bättre koll på blodsockret, medan jag på kontoret kan vara mer social med kollegor och ha fysiska möten. Jag hoppas och tror att detta kommer att göra att mitt blodsocker fortsätter att vara stabilt och att det vare sig går ut över mitt arbete eller det sociala umgänget med kollegorna.

Träning

Före pandemin tränade jag ofta på morgonen, innan jag väckte barnen. Det har det inte blivit så mycket med de senaste två åren. Tyvärr. Att träna på morgonen är mycket bra eftersom det gör att jag mitt blodsocker håller sig stabilt resten av dagen. Om jag tränar på kvällen är risken stor att jag får lågt blodsocker på natten. Morgonträning är något jag skulle vilja börja med igen. Speciellt de dagar då jag är på kontoret och känner mig tröttare när jag kommer hem och kanske inte orkar träna. Om jag arbetar hemifrån kan jag klämma in ett träningspass på lunchen och istället jobba lite längre. Min filosofi är att träna lite varje dg, helst intensivt, för ett stabilt blodsocker.

Matvanor

Som mest gick jag upp åtta kilo under pandemin. Jag äter när jag är stressad och orolig, och det har jag varit ofta. Nu har jag gjort mig av med fem av överskottskilona och är nöjd med det. När jag arbetar hemifrån har jag tillgång till mat hela tiden och frestelserna kan vara många. Det har dessvärre inte alltid varit så bra för mitt blodsocker.

Småätande är inte bra och kan göra att blodsockret blir instabilt och att man får minskad aptit i samband med huvudmåltiderna. Det vill jag sluta upp med, även om jag fortfarande ofta arbetar hemifrån. Därför har jag börjat planera mina måltider noggrant för de dagar då jag har hemmakontor. Jag förbereder gärna några dagar i förväg med god, hälsosam och näringsrik mat, och har ingen ohälsosam mat som ligger framme på vardagarna.

Accu-Chek Mobile

Vilka vanor från pandemin tar du med dig in i den nya vardagen?

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Instant