Träning och hälsa

Så här springer jag en mil med diabetes

Publicerad för första gången: 26.04.24
Emilie Kleven, Så här springer jag en mil med diabetes Foto: Privat.

Jag hade aldrig sprungit en mil förut när jag anmälde mig till ett lopp med denna distans. Det krävdes lite trial and error, men så småningom hittade jag ett recept som fungerar för både mig och mitt blodsocker – nästan varje gång. Här är mina tips för att springa en mil med diabetes.

De senaste 10–15 åren har jag framförallt hållit på med styrketräning, med lite löpning emellanåt. Jag har alltid tänkt att jag inte är en löpare, och har tyckt att det är en extra utmaning att anpassa blodsocker och insulin till den här träningsformen. Under coronaepidemin när gymmen var stängda under en längre period, blev löpning ute i friska luften plötsligt en höjdpunkt för mig.

Accu-Chek Mobile blodsockermätare

Att jag och min man sprang tillsammans var också en stor motivation. Han hade pulsklocka och har sprungit mycket förr, så han gav mig vägledning och många råd. Vi brukar springa en runda på runt fem kilometer. Jag tycker att det var helt lagom. Både när det gäller löpningen och blodsockret.

LÄS ÄVEN: SÅ KOMMER DU IGÅNG MED KONDITIONSTRÄNINGEN

Jag anmälde mig ett lopp på en mil

När gymmen öppnade igen efter ett tag, och jag så småningom blev gravid fick löpningen pausas ända fram till förra sommaren. När jag och min man kom överens om en livsstilsförändring ville jag börja springa igen. Jag blev positivt överraskad när jag tog den första löpturen bara för att testa min form. Det var lättare än jag mindes. Här är det förmodligen två faktorer som spelat in: Jag har gått otaliga promenader med vagnen och jag har gått ner några kilon sedan min senaste löprunda.

Att det kändes så bra att springa gav mig blodad tand. Plötsligt hade jag och min man anmält oss till ett lopp i närområdet, med en sträcka på en mil. Och jag hade aldrig sprungit en mil förut!

LÄS ÄVEN: TRÄNING ELLER FYSISK AKTIVITET?

Accu-Chek Instant

Mina tips för en lyckad löptur med diabetes

Det innebar att jag faktiskt var tvungen att springa några enmilslopp. Jag tycker det var lite läskigt. Hur skulle jag lösa det här med blodsockret? Det krävdes lite trial and error, men så småningom hittade jag ett recept som fungerar så att säga varje gång. För att löpningen ska bli lyckad för mig blodsockermässigt gör jag följande:

  1. Försöker att lägga löpturen på morgonen efter frukost.
  2. Äter runt 50–60 gram kolhydrater och tar inget insulin. Detta beror såklart på utgångspunkten, men om blodsockret är under 10 tar jag inget insulin.
  3. Tar med juice, müslibar och dextros vid känningar.
  4. Mäter blodsockret längs vägen och har insulinpump med mig ifall jag skulle behöva insulin.
  5. Har med mig min telefon och talar alltid om för någon var jag springer.

Jag har tagit många löpturer sedan i somras, den längsta på 13 kilometer. Om det blir längre än 1 mil så tror jag att jag nog måste äta eller dricka något på vägen för att hålla blodsockret uppe. Men just nu tycker jag att springa en mil (eller kortare) är helt rätt, och har hittat ett recept som fungerar väldigt bra för mig.

LÄS ÄVEN: HUR MÅNGA STEG DU GÅR VARJE DAG ÄR VIKTIGARE FÖR HÄLSAN ÄN DU TROR

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Instant