Mat och recept

Rostad kålsallad med ärter

Här blandar vi flera sorters kål i olika färg och form. Det ger olika smak, olika konsistens och olika färger – härligt och gott. Själva kålsalladen går att ha som sidorätt, till stekt fisk eller en köttbit, i stället för potatis kanske. Men kompletterad med ärter och nötter är den en fräsch liten lunch med komplett protein. Jag väljer vanliga gula svenska ärter – gärna kulturarvssorten Vreta gulärt som odlas i Östergötland. Det här räcker till 2 personer som lunch, fler som tillbehör.

Du behöver:
1 dl (75 gram) kokta gula ärter
Ett par blad grönkål
Ett blad svartkål
En liten klyfta rödkål, ca 50 gram
En liten klyfta vitkål, ca 50 gram
Några buketter blomkål
Några buketter broccoli
Ett kvarts stånd fänkål
Gröna blad – färska blad av grönkål eller svartkål
30 g/1 dl hasselnötter

Dressing
30 gram smör
2 msk soja

Gör så här

Lägg ärterna i blöt kvällen innan, byt vatten på morgonen. Koka ärterna i lättsaltat vatten eller buljong, smaka av så de inte mosar sig för mycket. Häll av och spara buljongen till något annat.

Sätt ugnen 225 grader.

Rosta hasselnötterna i ugnen några minuter, bränn dem inte. Hacka dem grovt och ställ åt sidan.

Skär alla kålsorterna lite grovt och i olika former. Ta bort den kraftiga mittnerven av grönkålen och riv bladen. Skär bort roten på fänkålen. Lägg alltihop i en lagom stor form. Rosta i ugnen tills bladen är helt torra och blomkålen och fänkålen fått lite färg, ca 20 minuter. Ta ut formen, blanda ner de gröna bladen och rör runt.

Hetta upp smöret i en järnpanna och låt det bli brynt i botten utan att brännas. Ta av pannan från värmen och häll i lite soja – det skummar så var försiktig. Strö ärterna och de hackade nötterna över salladen och häll över det smälta smöret.

Näringsinnehåll per portion ca 5 gr protein, 6 gram kolhydrater

(I hela salladen: 75 g kokta gulärter ca 5 gram protein, 10 gram kolhydrater.)