TESTAT av Livet och Diabetes

Recension av boken Stick!!! skriven av Peter Jihde & Mia Mellström

Publicerad för första gången: 17.08.20 | Senast redigerad: 19.08.20
Den här artikeln är mer än 2 år gammal och kan därför innehålla inaktuell information

I nya TESTAT! av Livet och Diabetes testar vi produkter och tjänster för vardagen med diabetes. Testerna genomförs av skribenter och bloggare i vårt nätverk – alla med egen erfarenhet av att leva med diabetes.
_____________
Nu har tre olika personer läst Stick!!! En barnbok om diabetes där hela överskottet går till att stödja organisationer som jobbar med diabetes. Här är en första recension av Nadine Rinderud. Läs även recensionerna av Maja och Jonatan.

Accu-Chek Mobile

Barn ska få vara barn. De ska få leka, springa omkring och känna att världen runt dem är ganska okomplicerad. Min syn på barns uppväxt präglas av tanken att den ska vara just så… glädjefylld, okomplicerad och något att se tillbaka på när man en dag blir vuxen.

I boken Stick!!! får vi möta Kim, en pojke som inte alls upplever denna lätta tillvaro. En dag, som skulle kunna ha varit en vanlig dag då Kim ska på fotbollsträning, blir inte alls som han eller hans mamma trott. Kim är plötsligt väldigt törstig, mer än han någonsin varit. Han snubblar, mår illa och känner inte alls igen sig… Dagen slutar på sjukhuset där Kim får veta orsaken till allt det som hänt honom och vad han kommer att få leva med resten av livet. Diabetes. Till en början är Kim och hans sjukdom allt annat än kompisar och Kim ser bara sin diabetes som den värsta ovän man kan ha. ”Säcken Diabetes”, eller ”Potatissäcken” som Kim själv upplever den som, förföljer Kim var han än går och är mest bara en pina för honom. Han gör allt för att förtränga och dölja sin sjukdom. En dag, när Kims vän Tom ska ha övernattningsfest, slutar det med att Kim får åka ambulans. Han har försökt att just förtränga och glömma men nu får det oanade konsekvenser.

Till vardags arbetar jag som lärare i grundskolans tidigare år. Där möter jag dagligen flera personer med diabetes, både vuxna och barn. Efter att ha läst boken känner jag att jag har fått mer förståelse och mer insyn i hur det kan vara att leva med diabetes. En sak som jag verkligen reflekterade över är skillnaden i acceptans och tolerans för sin sjukdom. Huvudpersonen i boken upplever en viss skam och accepterar inte alls vad som händer honom till en början. Som pedagog i skolans värld känner jag ett stort ansvar att vara någon som eleven kan vända sig till. Jag själv kan inte veta hur eleven känner för sin diabetes. Jag tror att det kan florera många känslor såsom skam, ilska och oro. Därför ser jag det som oerhört viktigt att skolans personal finns där för eleven för att kunna stötta i den process som eleven befinner sig i.

Boken är skriven för barn men jag tycker att den är minst lika viktig för vuxna att läsa. Flera gånger kände jag igen mig i mina elevers tillvaro, men samtidigt gav det mig många känslor och tankar om hur det är att leva med diabetes. Den planering som sker kring luncher, utflykter och fester i skolan kan ibland upplevas mer som något jobbigt och skamligt… att inte vara som alla andra, något många barn önskar… att smälta in och inte vara annorlunda.

Att Kim upplever sin diabetes som en potatissäck som finns på hans axel gör det mer konkret för barn när de ska läsa boken. Att bli vän med sin kroniska sjukdom är oerhört viktigt och i boken får man verkligen följa Kims resa i att acceptera att livet kommer förändras, men att det inte behöver bli till det sämre. Författarnas uppmuntran att kämpa med sjukdomen och inte emot den tycker jag kommer fram på ett väldigt bra sätt.

Accu-Chek Instant

Nadine är en av tre skribenter som läst och recenserat Stick!!! Läs även recensionerna av Jonatan och Maja.

LÄS MER: I nya TESTAT! av Livet och Diabetes testar vi produkter och tjänster för vardagen med diabetes. Testerna genomförs av skribenter och bloggare i vårt nätverk – alla med egen erfarenhet av att leva med diabetes. Se testerna av mySugr.

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Mobile