Mat och recept

Pinnglass med blåbär, banan och yoghurt på 1-2-3

Publicerad för första gången: 18.07.17 | Senast redigerad: 05.06.21
Kolhydrater: 17 g per 100

Pinnglass med blåbär, banan och yoghurt är ett bra alternativ till vanlig pinnglass, och mycket lätt att göra själv.

OBS! Både banan och honung innehåller många kolhydrater. Om du vill ha färre kolhydrater kan du byta ut honungen mot sukrinflorsocker och använda mer bär i stället för banan.

Accu-Chek Instant

Pinnglass med blåbär är en supergod glass som är ett riktigt bra alternativ till glassen du hittar i butikernas frysar! Väldigt enkel att göra själv och med massor av bra näringsämnen. Du kan frysa glassen utan glassmaskin.

LÄS ÄVEN: Läckra sommardesserter – helt utan tillsatt socker

Ingredienser

  • 120 g banan, fryst
  • 150 g blåbär, frysta
  • 170 g naturell yoghurt
  • 50 g akaciehonung
  • Saften av en halv citron

Gör så här

  1. Lägg honung, bär, frukt och yoghurt i en mixer eller matberedare. Kör tills smeten är helt slät.
Så här gör man Pinnglass med blåbär, banan och yoghurt
Foto: Hanne Storhaug-Jensen.
  1. Smak av med citron och ev. lite mer honung.
Så här gör man Pinnglass med blåbär, banan och yoghurt
Foto: Hanne Storhaug-Jensen
  1. Eftersom röran är ganska flytande är det enkelt att få ner den i formarna med en tratt, men du kan lika gärna använda en sked. Konsistensen för glass blir alltid bäst i en glassmaskin, och har du en sådan bör du använda den. Men eftersom denna röra är ganska fryst från början, kan du även hälla den i glassformer. Konsistensen blir förhållandevis bra, även utan glassmaskin. Sätt in formarna i frysen.
Så här gör man Pinnglass med blåbär, banan och yoghurt
Foto: Hanne Storhaug-Jensen
Pinnglass med blåbär, banan och yoghurt
Foto: Hanne Storhaug-Jensen

LÄS ÄVEN:  Inspireras av fler recept av Hanne

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Instant