Träning och hälsa

Träningen har hjälpt mig bli bästa vän med min värsta fiende Diabetes

Träning och diabetes

Träningen har alltid funnits där, i alla fall i tanken men har aldrig blivit av.

När jag var liten så spelade jag ishockey och andra sporter och då rörde man på sig hela tiden, men när man växte upp så försvann det med tiden och det kom andra intressen istället.

Med åren har det väl blivit att man har börjat och sedan har det runnit ut i sanden efter 2 månader, varför? Ja säg det, varför är det så? Är det fler som känner igen sig?

Men nu är det annorlunda, nu är träning det bästa jag vet, jag mår otroligt bra både fysiskt och psykiskt, för det är ju så att man ibland mår väldigt dåligt psykiskt på grund av sin diabetes, men träningen gör att man blir otroligt pigg i knoppen och kroppen.

Träningen håller blödningarna i ögonen borta

För några år sedan så fick besvär med mina ögon efter en lång tid med diabetes, detta uppstod p.g.a. att jag ej skött den till 100% under alla år. Om man ej sköter sig och bara kör på så kommer det problem och det gäller alla, det kommer inte om en vecka, det kommer som ett brev på posten, för mig tog det 20 år.

Det som hände var att det blev kärlförändringar i näthinnan som påverkar synen, så kallad diabetesretinopati. Detta hände mig inte bara 1 gång utan 4 gånger, de nybildade blodkärlen brast och blödningarna stoppades med laserbehandling i ögonbotten. Får man ej stopp på blödningarna så kan man mista synen.

Det finns fortfarande kvar men med träningen och att jag nu sköter min diabetes så kan jag hålla blödningarna borta.

Träning och rätt mängd kalorier

Jag vägde då nästan 100kg och då jag är 1,71m lång så förstår ni att jag inte mådde bra med min kropp, jag började med cykel på gymmet och promenader och det började genast ge resultat.

Samtidigt började jag räkna kalorier per dag, kosten är A&O om du vill gå ner i vikt, du kan träna hur mycket du vill men äter du ej rätt så händer det inte så mycket.

Det jag gör är att jag äter vanlig mat, undviker vitt bröd, läsk och tar lite mindre portioner av maten.

Idag tränar jag 4–5 dagar i veckan, delar upp med styrketräning och motion. Jag kör 3 dagar motion, t.ex. löpning eller cykel i en timme, sedan är det 1–2 dagar styrketräning med olika pass i en timme.

Jag har sammanlagt gått ner 20 kg och 20 cm i midjan, jag mår som en prins och min diabetes mår jättebra.

Träna är något du bör göra för att din diabetes ska må bra, jag fattar ej varför jag ej startade med det tidigare men det aldrig försent.