Livet och diabetes

Hur viktig är sömnen för oss som har diabetes?

Publicerad för första gången: 26.07.22
Hur viktig är sömnen för oss som har diabetes? Foto: Getty Images

Sömnproblem är ett av de vanligaste hälsobesvären i Norge. För oss som har diabetes kan det vara extra utmanande med nattsömnen om blodsockret pendlar mycket.

De senaste åren har jag mer och mer fått upp ögonen för hur sömnen påverkar min hälsa. Innan gillade jag verkligen att gå och lägga mig sent, och jag var därför alltid trött på morgonen. Det var vanligt att jag sov en timme på eftermiddagen. Det fungerar säkert för många, men jag har märkt att det är bättre att sova bra och tillräckligt många timmar på natten istället för att ”ta igen sig” på dagen. Jag känner mig mycket piggare nu, och det är bra för min diabetes.

Accu-Chek Instant

Tidigt i säng

Det viktigaste är att gå och lägga sig. Vilket är lättare sagt än gjort för många. Själv gillar jag att ligga i sängen halv tio och släcka lampan klockan tio. Det är inte alltid jag somnar, men det är skönt att ligga i sängen och komma till ro. Låta tankarna vandra. Jag somnar faktiskt snabbare om jag lägger mig tidigt än sent. Om jag går och lägger mig efter klockan elva, är det svårt att komma till ro. Ett knep är också att lägga sig och gå upp samma tid varje dag. Även på helgerna. Det gör att jag sover bättre, även om det inte är praktiskt genomförbart varje vecka. Men för min diabetes och allmänhälsa är det helt klart bäst.

LÄS ÄVEN: En hektisk vardag med diabetes

Känningsmat på nattduksbordet

Jag brukar få känningar på natten flera gånger i veckan. Tyvärr. Under perioder när jag är stressad och håller på med många aktiviteter får jag oftare känningar på natten än annars. Innan jag lägger mig ser jag till att ha något på nattduksbordet som man snabbt kan stoppa i sig om blodsockret blir lågt. Om jag glömmer att göra det och därför måste gå ut i köket på natten, tar det längre tid att komma till ro.

Det är också viktigt att få i sig något som gör att blodsockret håller sig stabilt, och som inte gör att det stiger snabbt innan det sjunker igen. Det är en balansgång som kan vara svår tycker jag. På senare tid har jag ätit müslibars som känningsmat på natten. De innehåller både snabba och långsamma kolhydrater.

Träna tidigt på dagen

Träning är viktigt för ett stabilt blodsocker. Men om jag tränar på kvällen sover jag sämre och risken för lågt blodsocker på natten är större. Det absolut bästa för mig är att träna på morgonen. Ett kort träningspass innan dagen börjar. Jag rekommenderar alla att prova det, både med tanke på effekten på blodsockret och energinivån resten av dagen.

Accu-Chek Mobile blodsockermätare

LÄS ÄVEN: Ångest och depression gjorde att jag inte fick kontroll över min diabetes

Lägg dig inte hungrig

Om jag lägger mig hungrig sover jag dåligt och allt som oftast måste jag gå upp och äta någon gång under natten. Det är inte bra för vare sig min diabetes eller för nattsömnen. Jag äter sista måltiden för dagen vid niotiden på kvällen, gärna långsamma kolhydrater i form av havregrynsgröt eller en proteinrik måltid med mejeriprodukter, t.ex. keso eller kvarg. Jag är också noga med att inte dricka kaffe efter klockan 18. Det är så klart väldigt individuellt, men om jag dricker kaffe tätt inpå att jag går och lägger mig får jag svårare att somna.

Vad gör du för att sova bra med diabetes?

LÄS ÄVEN: Det är OK att känna det som att man har gått in i väggen ibland!

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Mobile