Träning och hälsa

Hur får man struktur på träningen?

Publicerad för första gången: 28.09.23 | Senast redigerad: 22.09.23
Hur får man struktur på träningen Illustrations foto: Getty images.

Jag tränar nästan varje dag och får därför ofta frågor om mina träningsrutiner och hur jag gör för att få struktur på min träning. I det här inlägget ska jag försöka svara på de fem frågor jag får oftast.

Typiska frågor jag får är:

Accu-Chek Mobile
  1. “Hur klarar du att träna nästan varje dag?”
  2. “Hur får du tid att träna varje dag?”
  3. “Varför tränar du nästan varje dag?”
  4. “Hur gör du för att hålla ditt blodsocker stabilt under träning?”
  5. “Blir du inte trött?”

1. Hur klarar du att träna nästan varje dag?

När träning blir en rutin i vardagen gör den att du får mer energi. Det känns inte längre jobbigt att gå till gymmet eller att gå en promenad. Jag känner att jag vill göra det. (Nyckeln är alltså att träningen måste bli en rutin – så du måste förmodligen pressa dig själv lite mer i början.)

LÄS ÄVEN: Hur många steg du går varje dag är viktigare för hälsan än du tror

2. Hur hinner du med att träna?

Mellan jobbet och att ha barnen varannan vecka måste jag ta mig den tiden. Istället för att sitta i soffan och inte göra någonting, kan jag ju träna istället? Jag slappnar av när jag tränar och kan släppa tankarna på annat. När jag springer eller går på löpbandet “bingear” jag TV-program som jag annars skulle ha sett hemma i soffan. En win-win-situation

3. Varför tränar du nästan varje dag?

Motion är bra för kroppen. Jag har en familj med både cancer och hjärt-kärlsjukdom. Dessutom har jag själv typ 1-diabetes. Jag säger inte att träning nödvändigtvis helt eliminerar risken för att få cancer eller hjärt-kärlsjukdom. Men jag försöker åtminstone minska chansen med några promille eller procent. Och motion bidrar till att jag får ett stabilt blodsocker, vilket gör att seneffekterna av diabetes inte kommer smygande lika snabbt.

Jag har perioder då jag har mycket smärta, och då hjälper det faktiskt om inte annat att bara ta sig ut genom dörren. Rundan behöver inte vara lång, och du behöver inte gå snabbt. Pulsen behöver inte heller nödvändigtvis vara hög. All rörelse är bra rörelse. Njut, lyssna på en podcast eller musik. Eller testa Stolpjakten eller att fånga några Pokémon? Både Stolpjakten och Pokémon GO är fantastiska initiativ för att få med sig barnen ut på rundan också.

Accu-Chek Instant

LÄS ÄVEN: Träning eller fysisk aktivitet?

4. Hur gör du för att hålla blodsockret stabilt under träning?

Jag tränar aldrig på fastande mage, eller direkt efter att jag har ätit. Jag tar alltid med mig druvsocker, söt saft, Urge eller ett litet snack – det beror på om jag ska till gymmet, på en lång tur eller bara gå hemifrån. Jag har också en insulinpump och sensor som kommunicerar, så insulintillförseln stoppas om mitt blodsocker sjunker, och pumpen doserar mer insulin om mitt blodsocker stiger. Mitt blodsocker brukar stiga när jag styrketränar.

5. Blir du inte trött?

Naturligtvis blir även jag trött, men jag upplever inte att trötthet efter träning ger en dålig känsla. Tvärtom. Jag har presterat, jag har gjort något – nu kan jag slappna av. Plus, som jag nämnde ovan, kan jag släppa tankarna på annat när jag tränar.

Har du fått struktur på din träning? Och hur gjorde du?

LÄS ÄVEN: Goda skäl att skapa ett hemmagym

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Instant