Träning och hälsa

Fyra tips för att ta tillbaka makten över din kropp

När jag fick diabetes var jag till en början ett offer som tyckte synd om mig själv. Jag var länge arg och besviken över att ha drabbats av en kronisk, livshotande sjukdom. Min kropp kändes som en fiende och i många år struntade jag i att hand om mig själv. Jag hade problem med att respektera min sjuka kropp vilket gjorde det svårt att ta bra val för min hälsa. Idag kan jag knappt tro mina egna ord när jag skriver dessa rader. För nu känner jag mig inte svag och jag tycker inte längre synd om mig själv. Det har varit en process att komma dit jag är idag och kanske något av det jag gjort fungerar också för dig?

Första steget mot en friskare kropp

Det viktigaste jag gjorde för att ändra hur jag agerade, var att ändra hur jag såg på min kropp och på mig själv. Jag började ändra hur jag pratade till mig själv. Började säga att min sjukdom inte gjorde mig svagare, utan starkare som människa. Jag började jag känna empati för min kropp och min situation. Istället för att vara arg på min kropp för att jag fått diabetes, började jag släppa ut sorgen över det. Det hjälpte mig att acceptera ett nytt liv med en kronisk sjukdom. Jag förstod att min enda möjlighet till ett bättre liv nu, var att optimera min fysiska förmåga.

Om du kämpar med att förneka din sjukdom kan det vara bra att börja här. Släpp ut alla rädslor du bär på för framtiden och all sorg du känner. Men bestäm dig sen för att gå vidare och göra ditt yttersta för ett så bra liv som möjligt. Prata med någon om det känns svårt att komma vidare på egen hand

Byt fokus

När jag accepterat mitt nuläge började jag att flytta fokus från allt som var sjukt med min kropp till allt som var friskt. Istället för att se hela min kropp som en icke fungerande organism, började jag se alla organ som var friska. Alla kroppsdelar som fungerade utmärkt. Jag skämdes nästan över hur jag tänkt tidigare. Min kropp var faktiskt mer frisk än sjuk. Mitt bästa tips för att inte må dåligt över en trasig bukspottkörtel är att varje dag lägga fokus på någonting friskt i din kropp. Skriv ner en ny sak du är tacksam över med din kropp och tänk på den saken resten av dagen. Det kan låta enkelt, men för mig kan det vara hela skillnaden mellan en bra och en dålig dag.

Tänk nytt

I början hade jag ägnat mycket tid att tänka över alla saker jag inte kunde göra med diabetes. Nu började jag tänka på alla saker jag kunde göra, trots diabetes. Detta öppnade upp för ett mer fritt tänkande. Plötsligt insåg jag att det fanns många saker jag tidigare trott inte gick, som visst fungerade trots diabetes. Om jag bara anpassade det. Genom att fokusera på allting jag kunde göra, fick de mer utrymme och jag såg mer möjligheter i mitt liv. Om du känner dig hopplös kan det hjälpa att skriva en lista över alla saker som du kan göra med diabetes och allting som fungerar i ditt liv. Det kan hjälpa dig att sluta fokusera på de negativa stunderna eller begränsningar du upplever.

Bygg hälsosamma vanor

Det som gett mig ett bättre liv har varit att ta bättre hand om min kropp och hälsa. Investera i dig själv, skaffa kunskap och ta hjälp för att lära dig hur du kan träna och äta för att må bäst möjligt. Med regelbundna vanor med bra mat och motion kommer du att leva bättre både nu och i framtiden. Acceptera inte en vardag med svängande blodsocker, du kan påverka ditt mående med små ändringar. Lär känna din kropp och förstå hur maten du väljer och träningen du gör påverkar din livskvalitet. Starta med små steg och bygg en livsstil som gör att du känner dig så frisk och stark som möjligt.

Börja med att se på dina matvanor och träningsrutiner på en normal vecka, finns det något du kan göra direkt för att förbättra dem? Vad är ditt första steg mot en bättre hälsa?