Stories och livet

Du får lov att njuta av att vara ledig i jul!

Äntligen är julen här. Vilket betyder lediga, lata dagar med ojämn dygnsrytm, god mat och goda drycker. En härlig tid.

Ändå måste vi som har diabetes vara lite extra försiktiga, vare sig vi vill det eller ej. Även om jag slappnar av lite mer under julen vidtar jag vissa försiktighetsåtgärder för att undvika alltför höga toppar eller låga dalar i blodsockernivån.

Oregelbunden dygnsrytm

Under julen sover man gärna lite längre och är uppe sent på kvällen. Kanske tar man sig en middagslur mitt på dagen också. För oss som tar insulin vid fasta klockslag är det viktigt att upprätthålla regelbundenheten även när det är jul.

Jag brukar ställa väckarklockan när jag ska ta långtidsverkande insulin. Jag tar det alltid vid samma varje dag, oavsett vad. Måltidsinsulin varierar beroende på när jag äter, men jag måste ofta ta större doser insulin eftersom maten innehåller fler kolhydrater än det jag brukar äta.

Hurdan är julmaten?

Julmaten är fetare, innehåller fler kolhydrater och socker än maten de flesta av oss äter till vardags. Färdigköpt julmat innehåller ofta mycket socker och kolhydrater, vilket gör det knepigare att reglera blodsockret.

Ett tips från mig är att noga läsa igenom innehållsdeklarationen, om du har den till hands. Om du är på besök eller i sällskap är detta inte alltid så lätt. Prova att hålla dig till mat som du känner till och vet hur du reagerar på och begränsa intaget av mat du är osäker på.

Om du är osäker på innehållet av kolhydrater i det du har ätit, kan det vara klokt att ställa väckarklockan och göra en extra blodsockermätning på natten. Detta upplevs kanske som besvärligt, men minskar risken för obehagliga insulinkänningar eller för högt blodsocker.

Om du har druckit alkohol är det viktigt att vara extra uppmärksam på nivån. Alkohol kan nämligen leda till att blodsockret plötsligt faller och nivån kan snabbt bli mycket låg.

Rör dig lite varje dag

Julen är kanske inte rätt tid för att öka sina marklyft eller öka farten under intervallpassen. Men det är ändå viktigt att hålla sig i rörelse. Motion har verkligen en god effekt på blodsockret. Genom att promenera eller jogga en liten tur får du fart på förbränningen och behöver inte ta lika mycket insulin till måltiderna.

Motion ökar aptiten och gör dig redo för nästa fest.

Välj lite nyttigare alternativ

Det är viktigt att du njuter av julen. Det gör verkligen jag också. Ändå passar jag på att ta lite mer av den nyttiga maten.

Till pinneköttet (norsk rätt med saltade och torkade revben av får) blir det extra mycket sötpotatismos och hemlagad rödkål utan socker, istället för potatis och massor av kött. Samma sak gäller när jag äter vanliga revben. Massor av surkål och rosenkål tillsammans med revbensspjällen. Vi har alltid fisk och kalkon under julen och det är bra alternativ till revbensspjäll och pinnekött.

Jag är ytterst försiktig med att äta raffinerat socker och väljer i stort sett bort efterrätter och kakor som innehåller socker.

Som tur är finns det många goda recept som innehåller goda sockerersättningar (som sukrin och stevia). Jag äter nötter och mörk choklad i stället för smågodis och snacks som chips.

Jag tycker att jag njuter lika mycket trots att jag inte alltid äter samma saker som de andra. Det viktigaste är givetvis att ha det mysigt och njuta av de lediga dagarna!