Livet och diabetes Stories och livet

Detta bör du veta om insulinchock

Publicerad för första gången: 28.06.17 | Senast redigerad: 08.01.21
Den här artikeln är mer än 2 år gammal och kan därför innehålla inaktuell information
Medvetsløs man. Detta bör du veta om insulinchock Illustration foto: Getty images.

En diabetikers kanske värsta mardröm är att få en insulinchock, utan att folk i närheten vet vad de ska göra. Här kan du läsa om vad du ska göra om en person med diabetes plötsligt drabbas av en insulinchock.

Insulinchocken kommer inte plötsligt ur det blå – som tur är! Den börjar med ett för lågt blodsocker, vilket även kallas hypoglykemi eller insulinkänning.

Accu-Chek Instant

Hypoglykemi beror på att det finns mer insulin i blodet än vad som behövs. Detta kan bero på att man har tagit för mycket insulin, att man har ätit för lite, ansträngt sig för mycket utan att justera sitt insulin eller att man har druckit alkohol.

LÄS ÄVEN: Känner du igen tecknen på syraförgiftning – ketoacidos?

Symptom på insulinchock

Symptomen på hypoglykemi är att personen börjar skaka och svettas samt blir blek och trött. Personen blir vanligtvis också mycket förvirrad och svår att få kontakt med, och många får problem med att uttrycka sig tydligt. Man kan även bli aggressiv och slå efter de personer som försöker hjälpa till. Om det tillåts gå längre kan personen få kramper och förlora medvetandet.

Symptomen kan variera, men de flesta diabetiker vet mycket väl hur de reagerar på för lågt blodsocker. Därför är det en god idé att fråga den berörda personen om just hans eller hennes symptom, så att man kan vara uppmärksam.

Om du upplever dessa tecken är det viktigt att du behåller lugnet och inte börjar skrika eller skälla. Och du ska för allt i världen inte föreslå att personen ska ta insulin!

Accu-Chek Instant - Enkel och tydlig

I stället ska du få honom eller henne att dricka lite juice eller saft med socker. Du kan även ge en druvsockertablett, ett vingummi eller en sockerbit (FÖRUTSATT att personen kan svälja kontrollerat så denne inte sätter i halsen) – allt som innehåller socker hjälper, men inte för mycket, då stiger blodsockret för mycket och för snabbt.

LÄS ÄVEN: Har du koll på hur dina fötter egentligen mår?

Om diabetikern är medvetslös ska du

  • Ringa 112
  • Spruta in glukagon i en muskel (endast om du är utbildad i hur man ger denna injektion)

LÄS ÄVEN: Senkomplikationer vid diabetes: Så minskar du risken

Om diabetikern är vaken/halvvaken och kan dricka/äta, ska du

  • Ge ¼ l fruktjuice eller sockersötad safteller
  • Ge 20-25 g druvsocker, honung eller vitt socker

Efter 10-15 minuter ska du kontrollera blodsockret. Om blodsockret fortfarande inte har stigit, ska du upprepa allt det som står ovan. Om diabetikern mår bättre efter 10-15 minuter, kan du ge honom eller henne en skiva rågbröd.

Kom ihåg: inget insulin så länge blodsockret är lågt!


Källor:
www.diabetesselfmanagement.com
www.insulinnation.com
www.netdoktor.dk

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Mobile blodsockermätare