Mat och recept Träning och hälsa

Blodsockervänliga mellanmål

Publicerad för första gången: 10.12.20 12:00
Blodsockervänliga mellanmål Illustration foto: Getty images.

Ibland blir det lite för länge mellan huvudmåltiderna. Då behöver man äta mellanmål. Jag har gjort en lista över vad jag normalt äter när jag är lite hungrig och vill ha något som inte får blodsockret att stiga.

Jordnötter och mandlar

Jag har tidigare skrivit en inlägg på Levmeddiabetes.no med rubriken ”En jordnöt är inte en jordnöt”.  Det finns väldigt många jordnötstillverkare, och näringsinnehållet varierar stort. Vissa märken av jordnötter innehåller väldigt lite kolhydrater, vilket innebär att du inte behöver ta insulin när du äter en näve. Men det finns också sorter som innehåller massor av kolhydrater. Läs alltid vad det står på förpackningen!

Accu-Chek Instant - Enkel och tydlig

Detsamma gäller mandlar. Här finns också stora skillnader mellan olika tillverkare. Både jordnötter och mandlar är bra mellanmål. De är mättande och finns i smidiga små påsar i både butiker, kiosker och bensinstationer.

Fläsksvål

Fläsksvålssnacks gjorda på äkta fläsksvål från gris innehåller noll gram kolhydrater. Se dock upp för kopior som innehåller stora mängder kolhydrater. Fläsksvål är inte direkt något man tar med sig som mellanmål på jobbet. Men jag har det hemma och äter det ibland om jag är hungrig när jag kommer hem och det dröjer ett tag innan det är dags för middag. Vi äter det också som snacks på helgerna.

LÄS MER: Knäckebröd med havre och chiafrön

Marsipan med sukrin

När jag blir sugen på något sött äter jag gärna sockerfri marsipan från Funksjonell mat. Den är sötad med sukrin och innehåller 8 gram kolhydrater, varav bara 3 gram från socker. Om man vill slippa ta insulin får man dock inte äta för mycket, och det är svårt!

Första gången jag smakade den här marsipanen åt jag upp hela korven (200 g) på en eftermiddag. Blodsockret höll sig stabilt, men jag blev väldigt dålig i magen. Ett måttligt intag är därför att rekommendera!

Accu-Chek Instant - Enkel och tydlig
Blodsockervänliga mellanmål
Illustration foto: Getty images.

Zucchini, gurka och selleri

Grönsaker i bitar är alltid en vinnare hos mig och ett jättenyttigt mellanmål. Alla grönsaker kan inte ätas utan att man behöver ta extra insulin, men zucchini, gurka och selleri är säkra kort. Jag har alltid någon av dessa grönsaker hemma, och jag försöker komma ihåg att ta med mig lite när jag är iväg.

Selleri håller sig bäst i värme. Zucchini och gurka innehåller mer vatten och kan bli lite slappa i värmen.

LÄS MER: Hur en diabetiker äter kan förbättra deras hälsa

En ostskiva eller två

Vit ost innehåller i stort sett inga kolhydrater och kan ätas utan att kroppen behöver extra insulin. Vissa kan få ostadigt blodsocker några timmar efter att de har ätit smält ost, men om du äter ett par ostskivor direkt från paketet har det ingen påverkan på blodsockret.

Jag tycker det är gott med ett par ostskivor på eftermiddagen, ett par timmar efter lunch. Då är jag ofta lite sugen på något och fettet i osten stillar suget.

LÄS MER: Detta är fermentering av grönsaker!

Alpro utan socker

De sojabaserade yoghurtarna från Alpro är guld för oss som inte tål laktos. De finns i olika smaker och innehåller väldigt lite kolhydrater. Den som heter ”unsweetened” innehåller 0 gram kolhydrater per 100 gram! Den mättar riktigt bra, tycker jag, och kan gärna smaksättas med lite sockerfri saft, bär eller nötter.

Alpros produkter finns i många olika smaker, så tänk på att läsa innehållsförteckningen noggrant. Vissa varianter innehåller en del socker.

Vad äter du som mellanmål om du är lite hungrig och inte vill ta insulin?

Accu-Chek Instant - Enkel och tydlig