Träning och hälsa

Träning med diabetes: Med god planering är det mesta möjligt

Publicerad för första gången: 05.02.16 | Senast redigerad: 03.12.20
Den här artikeln är mer än 2 år gammal och kan därför innehålla inaktuell information
Träning med diabetes: Med god planering är det mesta möjligt, Jørgen ror Foto: Privat.

Tycker du att det är svårt att hålla på med fysiska aktiviteter utan att blodsockret blir för högt eller lågt? Det mesta är möjligt med lite planering.

Vi som har diabetes vet att det kan vara en utmaning att se till att blodsockret inte är för lågt. Under fysisk aktivitet är det ännu svårare att ha bra kontroll på blodsockret.

Accu-Chek Mobile

För mig är det viktigt att mitt blodsocker förblir stabilt när jag tränar och tävlar. När jag är ute och ror har jag alltid med mig något sött som jag kan ta om mitt blodsocker blir för lågt. Och under träningspass på över en timme har jag alltid med mig energi-dryck eller saft som jag dricker under träningen.

LÄS MER: Så kan du lära dig att gilla fysisk aktivitet

Mät alltid blodsockret före och efter träning

Innan jag sätter mig ner i båten mäter jag alltid blodsockret. Om mitt blodsocker är under 5 behöver jag få i mig kolhydrater, gärna en banan eller en energi-bar. Är mitt blodsocker för högt måste jag ge kroppen lite extra insulin. Jag behöver också se till så att jag inte tar för mycket, eftersom snabbverkande insulin fungerar ännu snabbare under fysisk aktivitet.

Det är inte lätt att upptäcka en känning under fysisk aktivitet, eftersom symtom på hypoglykemi är trötthet och du känner dig sliten, vilket man också blir av att träna hårt. Jag har lärt känna min kropp så väl att jag vet att jag måste få i mig snabba kolhydrater när jag känner mig slö under träning.

LÄS MER: Fyra tips för att ta tilbaka makten över din kropp

Accu-Chek Instant

4 tips för att kontrollera ditt blodsocker när du tränar

1. Kontrollera ditt blodsocker före och efter du tränar
2. Ha snabba kolhydrater lättillgängliga när du tränar
3. Ha med dig saft eller energi-dryck om du tränar längre än en timme
4. Är du osäker på om du är trött på grund av träningen, eller på grund av lågt blodsocker? Mät!

När jag sitter redo innan en tävling, måste jag vara helt säker på att mitt blodsocker är där det ska vara och att jag har fått i mig tillräckligt med kolhydrater. Är mitt blodsocker under 4 kan jag inte prestera maximalt och driva min kropp till det yttersta. När jag tävlar kräver jag av mig själv att jag ska ge hundra procent och det fungerar inte om mitt blodsocker är för lågt.

LÄS MER: Mitt vinnarrecept för motion och diabetes

Det mesta är möjligt med lite extra planering

För att jag ska ha ett stabilt blodsocker under hela dagen, använder jag en insulinpump som ger mig stadig tillförsel av insulin så att blodsockret förblir stabilt. Innan jag äter mäter jag alltid mitt blodsocker för att veta exakt hur mycket insulin jag behöver för maten. Ska jag ha ett hårt träningspass efter en måltid måste jag ta hänsyn till det så att jag inte får en insulinkänning. Det är viktigt att känna sin kropp väl för att träningen ska ge maximal effekt. Träning med högt blodsocker är inte särskilt effektivt och det är mycket tröttsamt.

Har du en dröm om att bli en bra eller en dröm som du tror är omöjlig för att du har diabetes, ge inte upp. Det mesta är möjligt med lite extra planering. Diabetes är inte ett hinder att göra vad du vill, det är bara en extra utmaning.

LÄS MER OM VÅRA PRODUKTER på Accu-chek.se.

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Mobile