Mat och recept

Sommarförrätt: Grillad vattenmelon med fetaost

Kolhydrater per portion: cirka 15 gram

Detta är kanske en ny kombination för många, men grillad vattenmelon med fetaost smakar helt underbart! En enkel förrätt när du ändå tänker grilla, som går snabbt att göra och är läcker. Du kan servera grillspett med vattenmelon både som förrätt eller som tillbehör till huvudrätten. Fetaost är proteinrik och innehåller inga kolhydrater.

LÄS MER: Älskade besvärliga sommar.

Grillad vattenmelon med fetaost

Förrätt till 4 personer

  • 1/4 liten vattenmelon (8 lagom stora skivor)
  • 8 grillspett
  • balsamicovinäger
  • basilika
  • 75 g fetaost
  • 20 finhackade hasselnötter

Gör så här:
Skär vattenmelonen i skivor, och trä bitarna dubbelt på två spett vardera. Grillas lätt på varje sida. Smula färsk fetaost (från ett block) över bitarna, och toppa med hackade hasselnötter, basilika och en god, krämig balsamicovinäger.

1-2-3 så har du smaken av sommar framför dig!

LÄS MER: Saftiga lammburgare

Observera att allas diabetes är olika och hur man reagerar på olika mat är individuellt och kan skilja sig mellan olika personer. Därför är det alltid upp till var och en att avgöra hur man vill och kan ta till sig inspiration som delas på Livet och Diabetes. Känner du dig osäker så rådgör med ditt diabetesteam/sjukvården.