Träning och hälsa

Del 3 – Efter aktivitet

Publicerad för första gången: 05.07.17 | Senast redigerad: 04.07.17
Den här artikeln är mer än 2 år gammal och kan därför innehålla inaktuell information

Jag har ätit en stor frukost, tagit halva mängden långsamt insulin, genomfört min aktivitet och nu kommer den viktigaste delen.

Accu-Chek Mobile

Efter mina långa träningspass eller tävlingar över 2 timmar förbränner jag massor med energi. Det gör nog vanliga dödliga också men för mig med typ 1-diabetes är maten livsviktig.

2 dygn efter tävling så tar jag halva mängden insulin och äter dubbla mängden mat.

Jag försöker äta mera långsamma kolhydrater än vanligt och tar flera extra blodsockerprover.
Jag ställer larm på natten och kontrollerar hellre en gång för mycket.

Vid två tillfällen efter tävling hade jag inte tillgång till bra mat och blev väldigt låg. Jag fick då hjälp av mina vänner som vet vad de ska göra.

På en tävling bröt matförgiftning ut pga kyckling jag åt kvällen innan. Jag kräktes under loppet, fullföljde loppet och efteråt när jag intervjuades i radio kräktes jag igen. Jag var helt förstörd i 2 dagar. Den vanliga utmattningen plus matförgiftning gjorde det tufft. Att då veta vad som fungerar för mig är nödvändigt.

Accu-Chek Mobile

En gång när jag fått hjärnskakning klarade jag inte av att behålla någonting. Fick skjuts av en granne till sjukhus där de gav mig dropp i ett dygn tills allt var stabilt.

Varför skriver jag om detta? Jo för att genom att jag berättat för mina vänner att jag har diabetes håller de ett extra öga på mig. De kan hjälpa mig när det behövs. Använd familjen, dina vänner och ditt nätverk för att bli en bättre människa även fast du har diabetes!

Jag vet vad som fungerar för mig genom att jag testat vad jag kan göra under många års tid.

Gör det du med!

Ta en promenad i skogen, spring med barnen, cykla på den solvarma vägen, simma i havet och njut av vågorna. Njut av den friska luften & känn solen värma även fast det är minusgrader ute.

Ha med dextrosol eller en burk läsk och se vad du kan göra.

Rör på dig och må bra!

Just nu har jag precis avslutat ett träningsläger i Spanien. På 3 dagar har jag tränat 20 timmar. Löpning i berg, trappor & på stranden. Styrketräning på stranden, cykling kors och tvärs. Simmat i havet och massor av härlig träning på hinderbana.

Läs de andra delarna i serien om Adams träning före, under och efter träning:

Läs första inlägget: Del 1 – Före idrott.
Läs andra inlägget: Del 2 – Under aktivitet

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Instant