Stories och livet

“Jag ska flyga långt, när ska jag ta mitt långtidsverkande insulin?”

Publicerad för första gången: 26.01.17 | Senast redigerad: 01.03.17
Den här artikeln är mer än 2 år gammal och kan därför innehålla inaktuell information

Jag tittade frågande på min läkare. 8 månader tidigare hade jag fått diabetes typ 1 och nu skulle jag ut på min första längre resa. Jag skulle till Tonga och Fiji i Söderhavet via London och Hongkong, en flygresa dörr till dörr på dryga 36 timmar.

Accu-Chek Instant

“Ta insulinet när du kommer fram” sa min läkare utan att fråga vart jag skulle eller hur länge jag skulle vara i luften… behöver jag säga att jag inte mådde toppen efter 12 timmars tidsomställning och inget långtidsverkande på nästan 40 timmar…

När jag inte tränar, tävlar eller reser så jobbar jag med att…sälja resor. Jag är resesäljare med specialistinriktning på långväga resmål (framför allt Oceanien; Söderhavet, Australien och Nya Zeeland, men även Costa Rica, Vietnam och Sydafrika).

Som resesäljare har jag lärt mig att ALLT kan hända i samband med en resa; både faktorer som skapas av människan (terroristattacker, tekniskt fel på flygplanet och försvunnet bagage) och faktorer människan inte kan påverka. Hade någon sagt till mig före 15 april 2010 att ett vulkanutbrott över Island skulle påverka flygtrafiken till och från USA, inom Europa och till och från Afrika/Asien hade jag bara skrattat! Det gör jag inte längre.

När jag reser brukar jag, som har pump, packa detta i en extra necessär:

  • ha ALLT insulin och teststickor i handbagaget + så mycket kanyler/ infusionset jag kan
  • jag har ALLTID med mig TRE gånger så mycket som beräknad förbrukning är
  • ser till att jag har giltiga recept på apoteket på lång och kort-tidsverkande insulin och kanyler
  • extra lånepump (pumpföretaget lånar ut en extra pump som de skickar fraktfritt med gratis returkuvert)
  • ketonmätare
  • kylfodral för att kyla insulinet
  • intyg från läkare och pumpföretag på att jag har typ 1 diabetes (jag tar ALDRIG av mig pumpen i säkerhetsbågarna)
  • extra batterier, pumplock, druvsocker och glucagonspruta

Dessutom har jag med mig extra MAT. Ingen kan ju lova mig när jag får mat härnäst när jag reser eller hur? Löparskor gör att jag alltid kan springa och få igång kroppen när jag kommer fram.

Accu-Chek Instant

Anledningen till att jag har allt i handbagaget är säkerställa att det inte försvinner pga t ex försenat bagage och för att det kan vara minusgrader i lastutrymmet. Jag har frågat många flygbolag om detta, SAS, Emirates, Cathay Pacific, Qantas Airways och många fler och alla säger samma sak; TA ALLTID INSULIN I HANDBAGAGET.

Vid mina utlandsresor brukar det gå åt mer insulin för det är tråkigt att flyga långt och då brukar jag förutom att sitta still, äta…och väl framme brukar jag unna mig att äta mer godsaker/mat med kolhydrater så av den anledningen brukar jag behöver mer insulin än hemma i vardagen.

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Mobile blodsockermätare