Träning och hälsa

Diabetes och golf

Publicerad för första gången: 10.10.16 | Senast redigerad: 08.07.22
Diabetes och golf

Jag har levt med diabetes sedan jag var 11 år vilket på många sätt inte har varit en enkel resa. Detta kan säkerligen många i samma situation relatera till. Att gå igenom de tidiga tonåren, olika idrotter, samt den första kontakten med alkohol har inte varit helt lätt.
Sedan jag var 12-13 år har jag tävlat på väldigt hög nivå inom golf. Golf är en underbar sport som jag förhoppningsvis kommer att kunna spela i många år framöver. Baksidan med golf, kombinerat med diabetes, är ett det kan vara svårt att kontrollera blodsockret. Det är många faktorer som spelar in, tid på dygnet, banans längd, väder, humör, etc. Listan är lång och det har tagit en väldig massa testande för att hitta det rätta receptet. För en hårt satsande golfare krävs timtals av koncentration och fokus på varenda slag – och det är därför enormt viktigt att sköta energiintag under denna tid, då lågt eller högt blodsocker kan innebära totalt missade slag.

Accu-Chek Instant

dennis2Hur gjorde jag för att kontrollera detta?
Som jag nämnde ovan så har det varit väldigt mycket testande av olika strategier för att komma underfund med vad som fungerar för MIG. Vi är alla olika, så jag rekommenderar att du provar dig fram och hittar din egen väg.
Min planering inför en golfrunda börjar tre timmar innan. Jag använder för närvarande en insulinpump. Jag har en inställning på min pump som jag döpt till “Golf”. Inställningen innebär 60% av min normala insulintillförsel, de första två timmarna. Sedan går det upp till 70% för resterande tid. Anledningen till att jag sänker insulindosen timmarna innan jag spelar är för att det tar kroppen en stund att anpassa sig. Om jag sänker dosen när min runda startar riskerar jag att blodsockret sjunker direkt, vilket definitivt påverkar mitt spel.
Jag försöker alltid äta en större måltid ca 1-2 timmar innan min golfrunda. Under rundan äter jag något mindre vart tredje hål. Detta kan vara en frukt, en powerbar, halv smörgås, nötter, mm. Detta gör att jag behåller min energi, samt blodsocker, på en bra nivå över tid. I kombination med detta så testar jag mitt blodsocker vartannat hål. Detta då lågt blodsocker är väldigt mycket svårare att spela med än högt.
Slutligen försöker jag därmed lägga blodsockret mellan 8-11, där känner jag att jag har bäst kontroll. Igen, detta är väldigt personligt och det krävs att du hittar din egen väg.

Annan träning
För ungefär 3 år sedan började jag löpträna på längre distanser, och sedan dess har jag sprungit fyra halvmaraton. Denna träning har hjälpt mig att kontrollera mitt blodsocker på och utanför golfbanan, då jag lärt mig att hantera mitt blodsocker med mindre insulin i kroppen.
All träning och testande har inte bara resulterat i bättre resultat på golfbanan, det har också resulterat i lägre HbA1c och en viktminskning på ca 15-20 kilo de senate tre åren.
Diabetes är ingen lek, det vet vi alla, det tar tid och tålamod men med lite kreativt tänkande och disciplin så går det att leva ett normalt och aktivt liv.

Innehållet på denna webbplats är skrivet av och för en nordisk publik och kan innehålla källor, detaljer eller information baserad på ett annat land eller en region än ditt eget.

Accu-Chek Mobile blodsockermätare